10 tips voor kieskeurige eters

Is jouw kind een kieskeurige eter? Gezellig eten aan tafel met een moeilijke eter kan een hele opgave zijn. Lust jouw kind bijvoorbeeld alleen maar kipnuggets met aardappelen en geen enkele groente? Of wil het perse hagelslag op een witte boterham? Dan kan eten een hele strijd zijn. Vanuit mijn ervaring als moeder van een kieskeurige eter en voedingscoach heb ik tien tips hoe je omgaat met je kieskeurige eter.
 

1. Houd het gezellig aan tafel

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. En het liefste wat je wilt. Toch is dat de clue. Heb je heel vaak strijd aan tafel? Raak je altijd gefrustreerd over het eten of liever gezegd niet eten? Laat dat los. Start met het accepteren dat je kieskeurige eter niet ineens alles gaat eten. Morgen niet, volgende week niet, volgende maand niet en misschien zelfs wel nog langer niet. Maar met rust aan tafel kan je wel al vandaag mee beginnen. Denk in mini stapjes.
 

2. Eet samen aan tafel

Misschien wist je het al. Maar uit onderzoek is gebleken dat samen eten aan tafel zorgt voor een gezonde eetrelatie van je kind met voeding. Eet met tenminste 1 ouder aan tafel en de rest van de gezinsleden bij meer kinderen. Zo geef je het voorbeeld dat samen eten belangrijk is. En dat het echt een tafelmoment is samen. Voorkom dat je alleen praat over het eten of niet eten. Maak het gezellig en vraag naar wat iedereen heeft beleeft die dag.
 

3. Zorg dat er altijd iets van groente op tafel staat 

Zorg dat er altijd iets van eten op tafel staat en het liefst groente dat je kieskeurige eter lust. Lust je lastige eter bijvoorbeeld wel plakjes komkommer of snoeptomaatjes? Of lust het bijvoorbeeld mais of gekookte worteltjes? Of misschien eet je kind helemaal geen groente maar lust het wel iets van fruit? Zet dat dan zo vak mogelijk op tafel. Varieer eventueel in de manier van op tafel zetten: gekookt, ongekookt of in stukje, of juist in een combi met iets anders wat je lastige eter wel lust. Op deze manier zorg je ervoor dat je kieskeurige eter eet aan tafel. Vooral als er echt heel weinig wordt gegeten is dat het belangrijkste wat je wil hem of haar wil leren. Dat je allemaal eet aan tafel.
 

4. Maak eten leuk

Vooral bij weigeraars die amper eten aan tafel is het belangrijk dat de eetbeleving vooral leuk is. Spelen met eten mag dus! Door alleen al het eten aan te raken of er aan te ruiken, ben je al een stapje in de goede richting. Maak bijvoorbeeld een berg van aardappelpuree en graaf een kuiltje voor de jus. Zo heb je een vulkaan die uitbarst. Of maak weggetjes in de stamppot en maak stroompjes met de jus. Fantaseer samen dat de broccoli roosjes bomen zijn en pak een dino speelfiguur of een autootje dat door het groente bos rijdt.


 

5. Maak een beleving van het eten om zo elke keer iets nieuws te proberen

Gebruik af en toe de dinner winner borden. Dit is een leuk bord met verschillende vakjes. In elk vakje leg je iets van eten - iets met wat ze vooral lusten en een enkel vakje met iets wat ze niet zo lekker vinden nog. Dit kan je later steeds meer uitbreiden naar iets nieuws. De vakjes volgen een route en aan het eind van de route, vind je kieskeurige eter een gesloten vakje - met natuurlijk een verrassing. Het beste is als alle vakjes op zijn. Zo heeft je kieskeurige eter echt het gevoel dat hij of zij iets heeft gepresteerd. Vul de vakjes daarom niet te ambitieus met allemaal nieuwe dingen. We hebben al heel veel enthousiaste reacties van ouders ontvangen over de dinner winner borden. Ook ouders van kieskeurige eters met een autistisch spectrum halen hier fijne resultaten mee. We hebben zelfs bestellingen van dietisten en voedingscoaches voor in hun eigen praktijk.

6. Word geen 6 gangen chef in je eigen keuken

Kook geen 3 verschillende maaltijden zodat iedereen iets op tafel heeft wat hij lust. Jij bent de chef en jij bepaalt wat er wordt gegeten. Alle tafelgenoten bepalen hoeveel ze eten. Dus ook je kieskeurige eter. Uit onderzoek is gebleken dat als je je kieskeurige eters alleen dat op tafel zet wat ze lusten, dat ze geen gezonde smaakbeleving ontwikkelen. Ook op latere leeftijd zullen ze altijd vast houden aan een beperkt en eenzijdig eetpatroon. Je verleent je kieskeurige eter er dus geen gunst mee. Bovendien kost het heel veel tijd als je elke dag zes gangen moet koken. Zorg wel dat er iets op tafel staat dat je kieskeurige eter lust. Eet je lastige eter wel graag rauwkost, fruit of iets anders wat gezond is? Zet dat dan erbij in wat extra bakjes. Het belangrijkst is dat er wordt gegeten aan tafel.
 

7. Laat ze zelf opscheppen

Keiskeurige eters hebben vaak de eigenschap dat ze zelf willen bepalen, controle willen hebben en dat gaat ook gepaard met een sterke wil. Onderliggend aan kieskeurig gedrag ligt vaak angst voor nieuwe dingen, nieuwe structuren, nieuwe smaken. Alles wat nieuw is en niet eerder gegeten wordt geweigerd. Door op te leggen wat ze moeten eten of hoeveel ze moeten eten, krijg je vaak alleen maar meer strijd en weerstand of in veel gevallen een driftbui aan tafel. Dat zorgt voor frustratie bij jezelf en bij je zoon of dochter. Door ze zelf te laten opscheppen - al is het een ini mini beetje van iets wat ze niet zo lekker vinden - geef je ze controle over hoeveel ze mogen eten. Dit is prettig om zelf controle te hebben en je zal nog verbaast staan, dat als je dit een paar keer volhoudt, dat er steeds meer wordt opgeschept.


 

8. Kook gezellig samen

Uit onderzoek blijkt dat samen boodschappen doen en samen eten bereiden en koken zorgt voor een gezondere eetbeleving. Kinderen kunnen heel fijn en veilig zelf eten snijden met de kindvriendelijke messen van Kiddikutter of snijden en schillen met de Kiddies Food kutter. Met dit mes en schilmes kunnen kinderen vanaf 3 jaar al veilig mee helpen in de keuken. Omdat kinderen bijvoorbeeld zelf bedenken wat ze willen maken, ook zelf de boodschappen doen en vervolgens samen koken, is er minder strijd aan tafel. Je zal zien dat je kieskeurige eter supertrots is op wat hij of zij heeft gemaakt. Verwacht niet meteen dat het dan ook op wordt gegeten. Het kan heel goed zijn dat dat nog een brug te ver is. Denk in mini stapjes. En wees samen trots op wat er op tafel staat.

9. Geef niet op

Geef niet te snel op. Ik kan heel goed begrijpen dat als het niet meteen lukt om geen strijd meer aan tafel te hebben, dat je dan het liefst eten op tafel zet wat zonder gemor op wordt gegeten. Even geen strijd meer, even geen frustratie, even geen ruzie aan tafel en je kind eet dan tenminste iets. Maar als we daar te vaak aan toe geven dan zal je kieskeurige eter steeds lastiger vinden om iets nieuws te leren eten. Bovendien is dit eetpatroon vaak veel te eenzijdig, te zoet, te vet of te zout. Dus hou vol. Wist je dat elk kind zeker 12 tot 15 keer iets moet leren proeven voordat ze weten of ze het lekker of echt vies vinden? Daaronder hoort ook het tolereren op het bord, aanraken, ruiken, likje van nemen. Geef dus niet te snel op.
 

10. Weet dat het niet jouw schuld is

Elk kind maakt een kieskeurige eetfase mee. De een wat sterker dan de ander, de een langer dan de ander. En in een aantal gevallen wordt dit versterkt door een aantal andere factoren waar je als ouder niet meteen invloed op hebt. Je kan je kind daarbij wel helpen. Dit zijn factoren als bijvoorbeeld karakter eigen schappen van een kind zoals: sterke wil, faalangst voor nieuwe dingen, voorzichtig zijn en niet meteen nieuwsgierig of ondernemend zijn. Ook kunnen sensorische aspecten mee spelen zoals hoogevoeligheid, extra gevoelig zijn voor smaken, geuren of texturen van eten. Dat heeft in eerste instantie dus niets te maken met jouw manier van opvoeden. Wist je trouwens dat we veel te makkelijk denken dat kinderen zelf kunnen eten? Eten is net als kruipen, lopen, fietsen etc. iets wat jij als ouder ze moet leren. Baby's hebben reflex om te zuigen en drinken uit de borst of fles. Maar na een paar maanden moeten kinderen echt leren om te slikken en in het begin eten te vermalen. Pas later leren ze kauwen. En daar tussenin moeten kinderen ook nog alle nieuwe smaken en texturen leren kennen. Een heel complex iets eigenlijk! Weet dus dat het niet jouw schuld is. Je kan je kind wel helpen en begeleiden op de goede manier zodat je kind op latere leeftijd ook een gezonde eetrelatie heeft en de gezonde keuzes maakt. 

Doe mee met de e-mail cursus kieskeurige eters

In het najaar van 2020 komt er een email cursus over kieskeurige eters. In 6 modules geef ik je tips hoe je meer rust aan tafel krijgt en minder strijd. In deze cursus geef ik je tips, opdrachten en recepten uit eigen praktijk, ervaring en kennis dat ik heb opgedaan de afgelopen jaren. Ook is er een module over gezond eetpatroon, gezonde voeding en recepten van een dietist, waarmee ik veel samenwerk. Zij heeft kennis van voedingsvraagstukken gericht op kinderen. 

Ik wil je graag helpen zodat je weer vertrouwen krijgt en met concrete en vooral leuke tips aan de slag kan samen met je kieskeurige eter.


Ja, ik ontvang graag meer informatie


 

 

Onze merken